تئاتر

قدم زنان در "طهران" تا رسیدن به "رویاهای" سنگلج

نویسنده: هدا عربشاهی

می‌گویی قدم زدن در "طهران" را دوست داری. می‌گویی تنها همینجا از پایتخت است که اصول و قاعده شهرسازی مدرن دارد باقی که "کلان دهکده‌ای" است ۱۲ میلیونی به نام "تهران". متعجب نگاهت می‌کنند: "مگر تهران هم بافت تاریخی دارد؟" و اینبار تو تعجب حواله‌شان می‌کنی. می‌گویی بافت تاریخی دارد؛ فقط در حقش جفا شده است.

لندن؛ پایتخت تئاتر دنیا

نویسنده: هدا عربشاهی

"انجمن تئاتر لندن" با مشارکت "تئاتر ملی بریتانیا" به تازگی اقدام به ارائه گزارشی کرده است که بر مبنای آن، شهر لندن با برخورداری از ۲۴۱ فضای تئاتر حرفه‌ای و همچنین تعداد بیشتر جذب مخاطب نسبت به برادوی، به عنوان پایتخت تئاتر دنیا شناخته می‌شود.

فاوست؛ روایتی ابدی ـ ازلی از داستان انسان و شیطان

نویسنده: هدا عربشاهی

هدا عربشاهی. نمایش فاوست به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی و با بازی رضا بهبودی در نقش دکتر فاوست، مسعود دلخواه در نقش مفیستو، بهناز نازی در نقش مارگریت و فروغ قجابگلی در نقش مارت از ۶ تیرماه تا اول مرداد ۱۳۹۳ در تالار وحدت به روی صحنه است.

نگاهی به نمایش "سقراط" اثر حمیدرضا نعیمی

نویسنده: هدا عربشاهی

سقراط به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی، تازه‌ترین اثر گروه تئاتری «شایا» که از ۲۱ آذر تا ۲۷ دی در تالار وحدت به روی صحنه است، نمایشی است که بی هیچ تردید در شرایط اقتصادی حال حاضر حاکم بر تئاتر ایران تنها از قدرت خطرپذیری بالا و شجاعت کارگردان آن حکایت می‌کند. پروژه‌ای بزرگ و آبرومند، و البته وابسته به گیشه با همکاری حداقل ۶۵ نفر.

قربانی «سیندرلا»؛ گناهکار یا بی‌گناه؟

نویسنده: هدا عربشاهی

داستان نمایش سیندرلا کاری از جلال تهرانی که این روزها در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است موضوعی است که بارها دستمایۀ خلق آثار مختلف ادبیات نمایشی و داستانی شده است: "زمانی که توطئۀ دسته جمعی با شانتاژهای خبری در می‌آمیزد، حتی یک بی‌گناه هم می‌تواند به دار آویخته شود". مراسمی برای یک دوست، چکامه رستاخیز، قتل آقای کاف و نام همه مصلوبان عیسی است، از جمله آثاری هستند که در سال‌های اخیر با محوریت این موضوع در تئاتر ایران به صحنه رفته‌اند. اما نکته‌ای که در سیندرلا، حائز اهمیت است، تردیدی است که در تماشاگر بر سر اینکه آیا قربانی واقعا بی‌گناه است یا خیر، ایجاد می‌شود.