من پیش از تو

نوشته شده توسط آیدا مرادی آهنی

«من پیش از تو»،‌ با روبروی هم قرار دادن دو انسان از دو دنیای متفاوت ما را یاد یکی از آن رُمان‌های کلاسیک و عاشقانه می‌اندازد. همان‌ها که برای نزدیک شدن شخصیت‌هایش به همدیگر همیشه دلهره داشتیم. با آن‌ها همراه می‌شدیم و هر لحظه در مقابل مشکلات و دشمنان‌شان به جستجوی چاره‌ای فکر می‌کردیم. با این تفاوت که در این داستان از همان ابتدا متوجه می‌شویم چاره‌ی چندانی وجود ندارد.

اتاق

نوشته شده توسط آیدا مرادی آهنی

رُمان «اتاق» داستانی است که تحت تأثیر داستان زندگی واقعی دو نفر نوشته شده. «ناتاشا کامپوش» که سال ۱۹۹۸ در سن دَه سالگی توسط بیگانه‌ای دزدیده و سال‌ها زندانی شد و از آن فجیع‌تر، دختر اتریشی به نام «الیزابت» که توسط پدرش در سال ۲۰۰۸ در زیرزمین خانه به مدت بیست و چهار سال حبس بوده و بارها مورد تجاوز قرار گرفته و از او صاحب چندین فرزند شده بود.

شلاق

نوشته شده توسط آیدا مرادی آهنی

همیشه حرف‌زدن در مورد فیلم‌های اقتباسی را با سنجشِ میزان وفاداری فیلمنامه شروع می‌کنند. و این‌که این مقدار وفاداری، یا عدم آن، چه اندازه در موفقیت یا شکست فیلم مؤثر بوده. از این رو می‌توان گفت فیلم‌های اقتباسی باید در دو مَحکمه حساب پس بدهند؛ یکی در مدیوم سینما و دیگری در مقابل عرصه‌ی داستانی که از آن می‌آیند.

بروکلین

نوشته شده توسط آیدا مرادی آهنی

رُمان «بروکلین» در وادی درام، با توجه به موضوعی که دارد با ریسک بالا روی لبه حرکت می‌کند. از آن جهت که با سطحِ موضوعیِ این داستانِ رُمانتیک؛ کتابْ تنها با چند غفلتِ ساده از جانب نویسنده می‌توانست در زمره‌ی ادبیات جدّی قرار نگیرد. و به همین خاطر، بی‌دلیل نیست که سیر داستانی «توبین» محافظه‌کارانه اما دقیق است.

میس سانشاین کوچولو

نوشته شده توسط صادق خوشحال

این نوشته، فیلمنامۀ میس سانشاین کوچولو را به عنوان یک اثر نمونه‌ای از سینمای مستقل آمریکا مورد بررسی قرار می‌دهد. تمرکز اصلی بر گام آغازین فیلمنامه است. تلاش بر این است تا با پرداختن به ساختار خرده‌پیرنگ، نشان دهیم که چطور فیلمنامه نویس، با یک استراتژی درست در همان گام آغازین، مضمون فیلم را دراماتیزه می‌کند و چگونه در روند گسترش داستان، تحت تاثیر همین پی‌ریزی درست به ساختار می‌رسد.