میان ستاره‌ای؛ تعاملی میان علم، تخیل و فلسفه

نوشته شده توسط هدا عربشاهی

میان ستاره‌ای، فیلمی محصول سال ۲۰۱۴ به کارگردانی کریستوفر نولان، با بازی متیو مک کانهی، آن هثوی، جسیکا چستین، مایکل کین و مت دیمون و براساس فیلمنامه‌ای از فیزیکدان نظری و فیلمنامه‌نویس آمریکایی ‌کیپ تورن‌ است که در ژانر علمی تخیلی حماسی، در فرمت آنامورفیک ۳۵ میلیمتری و «آی.مکس» ۷۰ میلیمتری و با بودجه ای ۱۶۵ میلیون دلاری تولید شد و توانست به فروش حدود ۶۷۳ میلیون دلار دست یابد. 

ایده‌هایی درباره سینما

نوشته شده توسط چزاره زاواتینی

تردیدی نیست که نخستین و سطحی‌ترین واکنش به واقعیت همۀ روزها، ملال است. تا زمانی که ما موفق نشویم بر تنبلی روشنفکرانه و اخلاقی خود غلبه کنیم و آن را پشت سر بگذاریم، واقعیت به نظرمان عاری از هر گونه جذابیتی می‌رسد.

یادگیری حرفه فیلمنامه نویسی

نوشته شده توسط اسکات مایرز

مشکل بزرگی که در مورد اکثر شیوه‌های آموزش فیلمنامه نویسی به نظرم می‌رسد این است که عموما توجهشان را معطوف به نوشتن فیلمنامه می‌کنند. واضح است که یادگیری نوشتن فیلمنامه در درجه اول اهمیت قرار دارد اما شما باید قادر باشید استعداد، صدای شخصی و جهان‌بینی خودتان را هم وارد داستان‌تان کنید. فیلمنامه نه تنها محصولی جهت فروش نیست، بلکه معرف شما به عنوان یک نویسنده است.

نویسنده‌های خوب و نویسنده‌های بزرگ

نوشته شده توسط لیندا سیگر

خیلی از نویسندگان به دلیل نیاز به ابزار وجود است که نوشتن را آغاز می‌کنند. آن‌ها دارای نگرش‌ها، ارزش‌ها، و بینش‌هایی هستند که می‌خواهند به دیگران منتقل سازند، و احساس می‌کنند که داستان‌هایشان آن‌ها را به نوشتن ترغیب می‌کند. آن‌ها می‌خواهند به شخصیت‌هایشان زندگی ببخشند.

۱۰۱ فیلمنامه برتر تاریخ سینما

نوشته شده توسط بابک حجازی

پدرخوانده، کازابلانکا، همشهری کین، محله چینی‌ها، فهرست شیندلر ـ درخشان‌ترین فیلم‌های تا به امروز، یک چیز مشترک دارند: هر یک با خیالات نویسنده آغاز می‌شوند. مدت‌ها قبل از آنکه بازیگران برای ایفای نقش‌ها انتخاب شوند و دوربین‌ها به حرکت درآیند، نویسنده به صفحه‌ای خالی خیره می‌شود و داستان کلاسیکی را آغاز می‌کند. برای اولین بار، اتحادیۀ نویسندگان غرب آمریکا (WGAW) و اتحادیه نویسندگان شرق آمریکا (WGAE) با عرضۀ فهرست ۱۰۱ فیلمنامه برتر، بهترین فیلمنامه‌نویس‌ها و آثار جاودان‌ آن‌ها را مورد ستایش قرار می‌دهند.