گزارش جشنواره فیلم زنان ارمنستان

نوشته شده توسط نرگس خرقانی

در این یادداشت به نحوۀ ساخت جدیدترین فیلم کوتاهم، سه دقیقه فیلمنامه، حضور آن در جشنواره‌های داخلی و خارجی، معرفی کشور و سینمای ارمنستان، و نهایتاً گزارش جشنوارۀ بین‌المللی فیلم زنان ارمنستان که با فیلم مورد اشاره در آن حضور داشتم، می‌پردازم.

عصر معصومیت یوزپلنگ

نوشته شده توسط رضا قیصریه

مارتین اسکورسیزی یا به قول ایتالیایی‌ها اسکورسزه از علاقه‌مندان سینمای ایتالیاست. حتی مستندی هم دربارۀ آن ساخته است. او شیفتگی خود به لوکینو ویسکونتی را هیچ‌وقت پنهان نکرده است، اما بعضی مواقع این شیفتگی‌ها کار دست آدم می‌دهد.

پیگیری تم ظهور، سقوط و رستگاری در سه‌گانه «بتمن»‌های کریستوفر نولان

نوشته شده توسط امیررضا تجویدی

چه دوستدار وی باشیم و چه نه، ورود کریستوفر نولان به بدنۀ اصلی سینمای آمریکا در سالیان اخیر وجهۀ متفاوتی بدین جریان از فیلمسازی در سینمای جهان بخشیده. نولان با ساخت آثاری نظیر تلقین، پرستیژ، بی‌خوابی و ... ثابت کرد که می‌توان برای مخاطب عام و پاپ‌ کُرن به دست سینمای آمریکا فیلم ساخت و در عین حال دلبسته و پایبند به جنسی از سینمای اندیشمندانه و دغدغه‌مند بود که حاضر نیست به هر نحوی و با دادن هر باجی به مخاطب، تآیید وی را بگیرد.

همه چیز درباره فیلم‌‌های فرنچایز

نوشته شده توسط فرهاد پروین

فیلم‌های فرنچایز را فیلم‌های دنباله‌دار و فیلم‌های سریالی نیز گفته‌اند. در ادبیات سینمایی ما معادل دقیقی برای این عبارت وجود ندارد و استفاده از عبارات فیلم دنباله‌دار و فیلم سریالی نیز چندان با تعریف درست «فیلم‌های فرنچایز» سازگار نیست. فرنچایز در دنیای رسانه‌ها (فیلم، تلویزیون، کتاب و ...) به امتیاز قانونی استفاده از یک محصول فکری اطلاق می‌شود. به طور کلی فرنچایز را می‌توان ...

امیریکن: امیروی آمریکایی

نوشته شده توسط رضا قیصریه

در شماره ۴۴۵ مجله فیلم مردادماه ۱۳۹۱ چشمم افتاد به مصاحبه‌ای از آقای امیر نادری، کارگردان صاحب‌نام ایرانی، با نشریهٔ روزانهٔ جشنوارۂ کارلووی واری به مناسبت نمایش فیلم جدید او، کات.