نئورئالیسم و میکل‌آنجلو آنتونیونی

نوشته شده توسط رضا قیصریه

جنبش نئورئالیسم در ایتالیا مثل هر جنبش فرهنگی ادبی اجتماعی دیگری در تاریخ در روند طبیعی خود به شاخه‌های متعددی تقسیم می‌شود که حتی در مقطعی ممکن است با انگیزه اولیه جنبش در تضاد کامل باشد. به عنوان نمونه، جنبش اومانیسم که منجر به رنسانس شد یا جنبش روشنگری خردگرایی را که مفهوم کلی داشت در اختیار سیاست‌بازی و ایدئولوژی گذاشت و حاصل آن انقلاب فرانسه شد که در انتها کاملاً از خردگرایی به دور افتاد و در دامان بناپارتیسم سقوط کرد.

روزی روزگاری وسترن

نوشته شده توسط رضا قیصریه

بین سینمای اروپا و آمریکا همیشه بده‌بستان بوده‌است. هر کدام از این سینماها از سازندگان انواع و اقسام گونه‌ها بوده‌اند، و هر کدام، فیلم دیگری را بازسازی کرده‌اند. اما وسترن‌سازی را اروپایی‌ها ریسک نکرده بودند، حتی تا اواخر دهۀ پنجاه. چرا که آن را مختص آمریکا و تاریخ آمریکا می‌دانستند که هیچ قرابتی با اروپا ندارد. ظاهراً گویا اول چک‌واسلواکی دست به وسترن‌سازی رد که جنبۀ کمدی داشت؛ بعد، فرانسوی‌ها ریسک کردند: یک فیلم وسترن کمدی با بازی فرناندل، کمدین مشهور فرانسوی، که از قضا فیلم کاملاً بانمکی ازکار درآمد اما ادامه پیدا نکرد. بعد از آن آلمانی‌ها در دهۀ شصت در خط وسترن قدم گذاشتند.

نابرابری جنسیتی در ۵۰۰ فیلم محبوب هالیوود

نوشته شده توسط هدا عربشاهی

«مدرسه ارتباطات و روزنامه‌نگاری آننبرگ» با همکاری ‌«دانشگاه کالیفرنیای جنوبی» در مطالعه‌ای جامع و با تمرکز روی مجموع ۲۱ هزار نقش ایفا شده در ۵۰۰ فیلم معروف یا پرفروش سینما که در سال‌های ۲۰۰۷، ۲۰۰۸، ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ به اکران درآمده اند به بررسی نابرابری‌های جنسیتی در سینمای هالیوود پرداخته است.

نفوذ هوش مصنوعی در سینمای علمی ـ تخیلی

نوشته شده توسط هدا عربشاهی

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) در دهه‌های اخیر به منبع الهام‌بخشی بسیاری از فیلم‌های علمی- تخیلی تبدیل شده است. ریاضیدان آمریکایی "جان مک کارتی"(۲۰۱۱ـ۱۹۲۷) نخستین بار در سال ۱۹۵۵ و در جریان سمینار تاریخی بین رشته‌ای خود در نیوهمشایر این اصطلاح را به کار برد. به گفتۀ "ماروین مینسکی"، دانشمند لابراتوار هوش مصنوعی در مؤسسۀ تکنولوژی ماساچوست (MIT)، هدف از این رشتۀ جدید، قادر ساختن ماشین‌ها برای انجام کارهایی است که انسان برای به نتیجه رساندن آن‌ها نیازمند هوش است.

جریان اصلی یا سینمای هنری؟

نوشته شده توسط فرهاد پروین

جشنوارۀ بین‌المللی فیلم کن مهم‌ترین جشنوارۀ سینمایی دنیاست که هر ساله در اواخر ماه مه در کشور فرانسه برگزار می‌شود. کن سال‌هاست بدل به اصلی‌ترین عرصۀ نمایش آثار جریان‌های متفاوت سینمایی دنیا شده، اما آیا همین امر متفاوت بودن فیلم‌های کن، خود تبدیل به جریانی اصلی نشده است؟ آیا آلترناتیو بودن در جشنواره کن با داشتن ویژگی‌های مشترکی بین فیلم‌هایش به نقض خود تبدیل نشده است؟