ابد و یک روز

نوشته شده توسط فرهاد پروین

فیلم «ابد و یک روز» از بهمن‌ماه سال گذشته نقل محافل سینمایی، سایت‌ها، نشریات و شبکه‌های اجتماعی بود. به گونه‌ای که کنجکاوی همه را برای تماشای آن جلب می‌کرد و تعریف‌ها به قدری از این فیلم زیاد بود که خیلی‌ها انتظار روبه‌رو شدن با یک «همشهری کین» در سینمای ایران بودند!

سالواتوره جولیانو

نوشته شده توسط فرنالدو دی جاماتئو

سالواتوره جولیانو، به عوض اینكه فیلمی باشد كم‌نظیر و با اهمّیت، بیشتر تبدیل شده به یك معضل بزرگ. فیلم روایتی است از تبهكاران و مافیا و مبارزات اجتماعی و جریان خیزابه‌های دموكراسی نو در سال‌های پس از جنگ، و آشكارا بستری شده برای مخاطره جویی‌های بس هولناك، به طوری كه نمایش آن می‌توانست با شكایات قضایی نا‌خوشایند و تنفّربرانگیزی كه ناشی از خشم مخالفان درقبال آن بود‌، متوقّف شود.

پاپ انتخاب شد

نوشته شده توسط رضا قیصریه

اول کلام اینکه «ما پاپ داریم» ترجمه درستی نیست اگرچه ترجمهٔ لغت به لغت آن همین است. Hapemus Papam در واقع به معنای «پاپ انتخاب شد» است و موقعی گفته می‌شود که دود سفید از دودکش بر بام نمازخانه سیستینا خارج می‌شود که به معنای انتخاب پاپ است و اعلام می‌شود: Hapemus Papam یعنی صاحب پاپ شدیم و یا بهتر بگوییم «پاپ انتخاب شد» که به دنبالش زنگ‌های کلیساهای سراسر ایتالیا به صدا درمی‌آید.

بهترین پیشنهاد

نوشته شده توسط هدا عربشاهی

بهترین پیشنهاد (به ایتالیایی La migliore offerta و به انگلیسیThe Best Offer) محصول سال ۲۰۱۳ کشور ایتالیا، فیلمی است که با بازیگران بین‌المللی به ویژه جفری راش، جیم استرجس و سیلویا هوکس و داستانی از عشق و تغییرات درآمیخته با رازها و پیچیدگی‌هایی که در طول فیلم ذهن تماشاگر را به شدت درگیر می‌کند تجربه‌ای تازه را برای جوزپه تورناتوره در ساخت یک فیلم انگلیسی زبان رقم می‌زند.

جاذبه

نوشته شده توسط امیرحسین بابایی

هرچه صنعت سینما به دستاوردهای جدید تکنولوژیکی مجهز می‌شود و مرزهای نویی را کشف می‌کند برعکس تصور بسیاری وابستگی‌اش به فیلمنامه  بیشتر می‌گردد. یکی از عواملی که در بسیاری از پروژه‌های جاه‌طلبانۀ هالیوودی میلیون‌ها دلار سرمایه را بر‌باد داده‌است، شیفتگی بیش از حد به سطح و عدم توجه به چهارچوب اصلی اثر است؛ تصاویر حیرت‌آور به خودی خود نمی‌توانند نظر مخاطب را جلب کنند  و تنها در سایۀ بستری مناسب فرصت شکوفایی را می‌یابند. در واقع، وجود یك كنش قوی در داستان است كه می‌تواند نیروی محركۀ فیلمنامه باشد و بدون آن دستیابی به نتیجۀ مطلوب غیرممكن است.