پنج نکته کلیدی در نوشتن یک بلاک‌ باستر تابستانی

نوشته شده توسط جان تروبی

سابقاً تابستان فصل فیلم‌های بلاک‌ باستر تلقی می‌شد. اکنون این پدیده به طول سال تعمیم یافته است. هالیوود در کسب‌وکار فروش فیلم به مخاطبان جهانی است، که یعنی آن‌ها همیشه به دنبال فیلمنامه‌ای با پتانسیل بلاک باستر هستند.

رمان در مقابل فیلمنامه: راهنمای عملی برای نویسندگان با استعداد

نوشته شده توسط جیمز بانت

این مقاله می‌تواند مورد تصدیق تمام نویسندگان و فیلمسازان قرار بگیرد اما ارتباط خاصی با نویسنده / داستان‌پردازانی دارد که می‌کوشند تصمیم بگیرند نیروی خلاقه و استعدادهای خود را در کجا سرمایه‌گذاری کنند ـ رمان یا فیلمنامه. در ابتدا به چند عقیده کلی در خصوص رمان‌نویس، فیلم‌نگار[۱] (اصطلاح جدیدی که برای توصیف هنرمند خلاق، اصلی و واقعی هر فیلم سینمایی ابداع کرده‌ام) می‌پردازم و بعد شباهت‌ها و تفاوت‌های مهم میان رمان و فیلمنامه را شرح خواهم داد.

هفت اشتباه مرگبار در دیالوگ

نوشته شده توسط دیو تراتیر

این موارد اشتباهات دیالوگ نویسی هستند که طی چندین دهه فعالیت در صنعت سینما بارها با آن‌ها روبه‌رو شده‌ام:

چرا فیلمنامه‌های گمانه‌زن ناموفق‌اند – ۲

نوشته شده توسط استوارت فارکوار

دفعۀ قبل در قسمت اول، در مورد تأثیر محیط بر شکل‌گیری رفتاری بحث کردیم که به دیالوگی می‌انجامد که شخصیت آن را برای روشن‌سازی  «پیش‌داستان» به کار می‌برد. پیشنهاد کردم صحنۀ مورد مثال در قسمت اول را بدون تغییر طول آن بازنویسی کنید تا پیش‌داستان را به کمک زیرمتن آشکار کنید. اگر تاکنون این کار را نکرده‌اید، از شما می‌خواهم که همین حالا دست بکشید، آن تمرین را آنجام دهید و بعد تا زمانی که حداقل تلاش‌تان را برای انجامش به کار نبسته‌اید به این قسمت باز نگردید. ادامه دهید. این هم لینک تمرین. همینجا منتظرتان می‌مانم. خوبه! ممنون.

چرا فیلمنامه‌های گمانه‌زن ناموفق‌اند - ۱

نوشته شده توسط استوارت فارکوار

به سلسله مباحث بررسی علل ناموفق بودن ۹۹.۹۵٪ فیلمنامه‌های گمانه‌زن (از نقطه‌نظر یک تحلیلگرِ با‌سابقه) خوش آمدید. با من در روشن کردن این نکته همراه شوید. وقتی این مقاله را تا انتها بخوانید و تکلیف شماره ۱ را انجام دهید، نتیجۀ مثبت آن را در نگارش‌تان تضمین می‌کنم. پاسخ به این تمرین را در قسمت دوم مقاله بررسی خواهیم کرد.