مقالات

چگونه داستان علمی‌تخیلی بخوانیم

نوشته شده توسط ماسیمو مورینو

برای مفهوم «علمی‌تخیلی» به تعداد افرادی که می‌خواهند آن را شرح دهند، تعریف وجود دارد. ویکی‌پدیا درخصوص این مقوله توضیح می‌دهد که «علمی‌تخیلی ژانری از داستان‌های تخیلی است که (حداقل در بخشی) از دنیایی که ما می‌شناسیم وابسته به تغییراتی است که این تغییرات ازطریق علم یا فناوری (به‌جای جادو) قابل توضیح‌اند.»

تمایلات در مقایسه با اهداف شخصیت

نوشته شده توسط هیلی جیوک

فرق میان شخصیت دارای تمایل و شخصیت دارای هدف همان تفاوت میان شخصیت منفعل و شخصیت فعال (به تعبیری: جالب توجه‌‌تر) است. شخصیت‌ها بدون اهداف طبیعتاً منفعل‌ترند ــ آن‌ها مشخصاً نمی‌دانند که باید چه کار کنند، بنابراین، اصلاً دست به هیچ کاری نمی‌زنند.

چرا ساختار سه‌پرده‌ای سبک نویسندگی شما را خراب می‌کند؟

نوشته شده توسط جان تروبی

به طور تخمینی، سالانه دست‌کم ۵۰ هزار فیلمنامه به رشتۀ تحریر درمی‌آیند. با این حال فقط چند صد عدد از آن‌ها خریداری و تولید می‌شوند. چرا این همه نویسنده شکست می‌خورند؟

بیست و سه دلیل مردود شدن فیلمنامه

نوشته شده توسط کن میاموتو

دلایل بسیار زیادی برای اینکه چرا یک فیلمنامه توسط بالادستی­‌ها رد می‌­شود وجود دارد. بعضی دلایل بزرگ و بعضی کوچک هستند، اما فیلمنامه­‌نویسان بایستی تمام عوامل ممکن را که می‌تواند منجر به پذیرفته شدن فیلمنامه‌هایشان شود را بدانند و مطالعه کنند.

سندروم ابژه درخشان

نوشته شده توسط اسکات مایرز

تا حالا این اتفاق برای شما افتاده؟ یک ایدۀ داستانی عالی پیدا می‌کنید. با عجله به سمتش می‌روید. خلاقیتتان شکوفا می‌شود. تحقیق می‌کنید! ناگهان یک فکر بکر به ذهنتان می‌رسد، و به دنبال آن شخصیت‌ها شکل می‌گیرند! خدای من، باورکردنی نیست؛ اما به نظر می‌آید آتشِ یک فیلمنامۀ گمانه‌زن و پر‌فروش در حال شعله‌ور شدن است.